Hvis du skal have success med linkbuilding skal du have styr på 3 ting!

Det er helt simpelt.

Alligevel er der mange der går forkert i byen her.

1. Du skal have hammerende godt indhold!

Det skal være 10 gange beder end alt andet i toppen af google.

2. Dit indhold skal være målrettet den helt rigtige målgruppe: 

De få personer der har mulighed for at linke til dit indhold, er dem du skal lave indhold til.

3. Sidst men ikke mindst, du skal lave outreach.

Det kan lidt sammenlignes med god kvalitets pr.

Vi starter med en kort gennemgange af linkbuilding og går derfor igang med den praktiske del af linkbuilding:

Se guidens opbygning
Denne Linkbuilding-guide er lavet ud fra mine egne erfaringer for hvad der virker og real life cases. Data er taget både fra eksempler jeg selv har været med inde over og fra eksempler jeg beundrer enten for deres udførsel eller succes.

Jeg har opbygget guiden med brugbare eksempler og mail templates, der er lige til at hugge og bruge i din Linkbuilding.

Ligegyldigt om du vælger at bruge mine templates eller egne, vil jeg meget gerne høre, hvordan det er gået dig i din Linkbuilding!

Jeg starter med at pointere vigtigheden af Linkbuilding. Dernæst vil guiden give dig et overblik over de forskellige Linkbuilding strategier der bliver brugt i 2016, og hvordan du kan bruge dem.

Når du har fået en bedre forståelse for hvad Linkbuilding er og hvordan du kan arbejde med det, går jeg helt ned i den praktiske del af Linkbuilding. Her lærer du hvordan du selv kan starte en, testet og virkende, Linkbuilding kampagne.

Til sidst gennemgår jeg outscourcing af linkbuilding og hvad linkbuilding koster.

Hvorfor er Linkbuilding vigtigt for dig?

Hør her!

Linkbuilding er den vigtigste parameter når du skal have en højere position i Googles søgeresultat:

Se bare her:

Linkbuilding udfra data
Grafen ovenfor er resultatet af en test med 1.000.000 søgeresultater. Den viser hvor mange links som det første resultat og de øvrige resultater i Google har.
Kilde:
http://backlinko.com/search-engine-ranking

Linkbuilding er anno 2024 den vigtigste del af off-page SEO.

Når en side vælger at linke til dig, ser Google det som en anbefaling af din side og giver dermed værdi til din side.

Engang var alle links relevante og flest links var direkte lig med bedre placeringer i Google.

I dag er situationen ikke længere så sort/hvid og du er derfor nødt til at tilpasse dit arbejde med linkbygning efter dette. Den væsentligste faktor her er, at Google kigger på om et link er “relevant” for din side og forsøger at vurdere kvaliteten af linket.

Du bør derfor ikke gå efter et hvilket som helst link, men bør i stedet gå efter omtale og links fra autoritetssider og sider med høj relevans.

Med andre ord:

Kvaliteten af din Linkbuilding er altafgørende for dit resultat og din placering i Google!

Hvad er Linkbuilding

I 2024 er Linkbuilding ikke meget forskelligt fra godt gammeldags PR arbejde.

Du skal lave PR for din side og for dit super gode indhold, sådan at andre opdager dit indhold og vil overveje at omtale det på deres side.

Det er næsten så enkelt, at det er smukt, bortset fra at PR ikke er helt så let, som vi kunne ønske.

I og med at der er flere og flere som begynder at arbejde med PR og ordentlig Linkbuilding, så er der kamp om pladserne og linkcreators* modtager mange efterspørgsler på links eller gæsteindlæg af bedre eller dårligere karakter.

Linkcreators*
er et udtryk først omtalt af Brian Dean, en af de største navne indenfor SEO og Linkbuilding og en mand jeg har utrolig stor respekt for.  

Linkcreators er de personer der har mulighed for, og interesse i, at give dig et link. Dette går jeg meget mere i dybden med i afsnittet om Linkbuilding i praksis

Og hør her!

I modsætning til Linkbuilding for år tilbage, er det ikke længere relevant at placere links på diverse katalogsider og/eller starte alverdens blogs op bare for at skaffe links til din side.

Du vil heller ikke få noget værdi ud af at få en fra hjemmesider som Fiver.com eller Upwork.com til at oprette 100+ links fra hans blognetværk til din side.

Google har opdaget fidusen og de slår hårdt ned på dem de tager i at snyde.

SEO og Linkbuilding

Linkbuilding er SEO, og SEO er Linkbuilding og meget mere.

SEO kan deles op i to dele: On-page og Off-page, som navnene afslører noget der foregår på din side er On-page og noget der er på andre dele af internettet er Off-page.

On-page SEO består basalt set af teknisk SEO-optimering:

  • Optimerede titler og beskrivelser
  • Korrekte URL Strukturer
  • Brugervenlig navigation(sitemaps)
  • Optimerede interne links
  • Tekstformatering (brug af H1, H2, fed osv.)
  • Billedoptimering (billedstørrelse, korrekte billede navne, brug af ALT tag)
  • Brugervenlige 404-sider
  • Hastighed på siden
  • Top kvalitetsindhold (Den absolut vigtigste On-page SEO faktor!)
  • Eksterne links (ingen broken links eller links til “dårlige” sider)

Off-page SEO er alt det du kan lave eksternt fra din side og som skaber trafik til din side.

Hvad kræver Linkbuilding så?

På nuværende tidspunkt så tvivler jeg ikke på, at du godt ved at gode links har værdi for dig, og at det skal prioriteres hvis du arbejder med SEO – men hvad kræver det så af dig at få de links?

Simpelt: Super godt indhold.

Og her skal du lægge vægt på super!

Indhold der kommer i toppen af Google skal være så godt at det opfylder dine brugeres behov bedre end alle de andre som skriver om samme emne.

Tænk på Googles vigtigste mål (udover at tjene penge til aktionærerne); At brugeren har en god oplevelse og finder de rigtige resultater.

Hvis Google kan give det rigtige svar, på det brugeren leder efter hver gang, ja så er brugeren glad og leder ikke efter alternative informationskilder.

Læs også: Review Marketing – Guiden til glade kunder og billig marketing

Linkbuilding til “Godt Indhold”

Hvor godt skal indholdet så være? Den nemmeste måde at finde minimumsbaren for dit indhold, er ved at lave en søgning på det søgeord du ønsker at ranke på. Se på de øverste resultater og lav så en plan for hvordan du kan gøre det 10 gange bedre end dem.

På denne måde kommer dit indhold op på en sådan kaliber at det er linkværdigt, og du vil opleve at din Linkbuilding bliver meget nemmere.

At skaffe links til virkeligt godt indhold er meget nemmere end at skaffe links til indhold der ”bare” er okay.

For gæt hvad:

Internettet flyder med okay-godt indhold.

Men hør:

10 gange bedre betyder ikke nødvendigvis 10 gange længere. Gå efter at opfylde brugeres behov, om det så er en grundig tekst, video, eller noget helt andet, må din research og viden om emnet afgøre.

Når du laver denne slags 10x indhold, så får du oftest også lavet indhold der er så godt, at det er relevant mange år frem i tiden. Det har blandt andet Nikolaj Mogensen skrevet et godt indlæg om.

Hvis du vil vide mere om 10x indhold, så se denne video hvor Rand Fishkin forklarer sin teori omkring 10x content:

Case: Sådan fordoblede jeg min trafik på DIVE.in med gæstographics

Forøget trafik efter linkbuilding

Jeg har gennem længere tid haft et lille hobbyprojekt – DIVE.in – hvor jeg og en masse passionerede dykkere skriver om vores store kærlighed til dykning.

Projektet kørte godt, men trafikken stod stille. Vi fik besøgende fra Facebook, men den organiske trafik var stagneret.

Vi lavede masser af gode artikler der opfyldte en brugers behov for viden på et emne, men det er svært at skaffe et link til en artikel, der er på niveau med alt andet på markedet.

Så der skulle ske noget!

Vi besluttede derfor at skifte kurs, frem for mange små artikler ville vi i stedet lave få super gode ”links værdige” stykker indhold. Det blev til de fedeste infografikker, hvor vi simpelt, men sikkert, gennemgik de enkelte udvalgte emner og illustrerede informationen.

En simpel, men effektiv plan.

Målgrupper blev analyseret (se hvordan jeg analyserer målgruppen i Linkbuilding i praksis) og nøje udvalgt. Emnet blev testet, 3 infografikker blev lavet og derefter startede et kæmpe PR arbejde for at få omtale omkring disse tre emner, havbiologi, havmiljø og rejser.

Brug en infografik til at lave links

Som du nok kan se, var de ikke direkte beslægtet til dykning, men alle var fuldt ud relevante for en dykker og noget dykkerverdenen også var klar til at dele.

Vi havde den begrænsning at dykning er en lille niche og at det ikke er særlig relevant at linke til dykker-materiale hvis ikke du er dykker.

Vi gik derfor efter andre, men beslægtede nicher. Nicher der glædeligt deler godt indhold, hvis det bliver serveret rigtigt til dem.

Men hør!

Godt indhold er en ting, men det er ikke noget værd uden outreach og PR.

Jeg har tidligere lavet en Guide til god Linkbuilding Outreach, med eksempler fra denne og andre fede Linkbuilding cases.

Gæstographics til outreach

Her er det vigtige:

Hele konceptet med en infografik, er ikke at få links ind til din infografik, men derimod at bruge den til at skabe links.

Jeg begyndte hele min outreach proces ved at skrive ud til mine linkcreators og tilbyde dem en af ovenstående infografikker, plus en unik intro skrevet ud fra linkcreatorens emner, linkcreatorens målgruppe og infografikken.

For at optimere min outreach-process lavede jeg en analyse af min linkcreator før hver mail. Derved kunne jeg pitche et emne til infografikintroen, der passede overens med tidligere indlæg på siden.

Det her er vildt!

Denne kampagne resulterede i helt fantastiske links og et resultat der var ud over al forventning, med links fra bl.a. Foxnews, Dailymail, Huffingtonpost, Businessinsider og mange flere.

Resultaterne af kampagnen har indtil nu været links og omtale af rigtig høj kvalitet:

Resultat af linkbuilding

Linkbuilding strategier i 2024

Der findes tusinde måder, hvorpå du kan overtale andre til at give et link til din side.

Du skal bare lige vide dette:

Flere af de bedste metoder er meget brugte og du vil derfor ofte opleve at du ikke er den første der skriver til din linkcreator.

Her det fede:

Derfor har jeg samlet et par Linkbuilding strategier der stadig virker i 2024, om ikke fordi de er nye, så bare fordi de er gode.

1. Brug infografik til at få links – En strategi, der virker!

Hør her:

Mennesker elsker grafiske ting og information, der er lige til at gå til.

En infografik, hvis den er lavet rigtig, gør informationen let at forstå og hurtig at læse.

Og det fedeste af det hele:

Alle kan ”hugge” den og placere den på deres side, med link tilbage til dig. Du har altså mulighed for at dele dette indhold på en skalerbar måde.

Metoden virker sådan:

Du skal selvfølgelig have lavet noget super fedt indhold, som vi gjorde i ovenstående case. Udover det er der nogle helt basale ting en infografik skal opfylde:

  • Ikke for meget information – Begræns dig til det vigtigste og drop alle store tekstblokke
  • God overskuelighed i informationen
  • Fængende overskrift – Da denne del oftest er den vigtigste faktor for opmærksomhed, laver vi altid mellem 10 og 30 overskrifter i brainstorm-fasen
  • Link værdigt emne – Det hjælper ikke at lave en infografik ingen gider dele
  • Flot grafisk – Du må ikke spare penge på at hyre en dårlig grafiker som får det hele til at floppe

Når du har din perfekte infografik, med et emne du ved dine linkcreators er villige til at linke til, så skal du i gang med at lave outreach.

Tilbyd en unik intro, eller en løsning på problemet som infografikken fremhæver.

Her er det gode:

Et af de emner vi valgte til DIVE.in var forurening i vandet og dennes virkning på mennesker. Som noget unikt tilbød vi at skrive en intro der præsenterede infografikken og hvad deres læsere kunne gøre for at forurene mindre.

Outreach Email Template:

Hi Dennis,

I’ve been reading your article about Farmers cutting water use by 31%, and it’s really astonishing.  It’s good to know that changes are on their way, especially when we are talking about water, which is sometimes ignored. Cooperation and hard work are always for the better.

Recently, I created an infographic about ocean pollution, I think you’d like it, check it out here – https://www.divein.com/…..

Let me know if you ever want to post the infographic on your site. I’d be happy to write a unique intro and maybe add something about what your readers can do to make a difference to the problem with pollution.

Hvis ikke der er svar inden en uge, laver vi altid en opfølgning:
Outreach Email Template:

Hi Dennis,

Did you have a chance to look at the infographic? What did you think?

We’ve been getting a lot of positive feedback on it, but a lot of readers are asking about good ocean organisations they can support – maybe your readers are looking for this as well. Therefore we’ve identify some volunteer programs helping to improve our oceans health in the Marine Bay area. Would you like an intro article with a clear how to volunteer and  support your local marine organisation?

Dermed giver du dine linkcreators værdi i form af infografikken, samt noget unikt og brugbart til deres læsere.

Her er guldet: 

Vi bliver opmærksomme på ord og ting der relatere til os, at bruge en lokal hjemegn (I ovenstående eksempel var det: Marine Bay) som trigger, virkede super godt.

Det gjorde det hele mere relevant og spiseligt!

2. Gæsteblogging – Kvalitet over kvantitet

Gæsteblogging er ikke død, men spillet er ændret lidt de sidste par år.

Tip: Se vores liste med de Bedste Danske Blogs

Der er mange advarsler omkring gæsteindlæg og Google selv er ofte også ude efter den spammy del af gæsteblogging. Senest i 2014, hvor Matt Cutts, daværende leder af Googles webspam team, forklarede Googles syn på gæsteindlæg:

Kort opsummering:

Hvis du går efter at dele mange artikler af dårlig kvalitet er det ikke ok, men hvis du derimod gæsteblogger på enkelte kvalitetssider, så er det accepteret.

Du skal med andre ord, ikke gå efter links, men mod at få lov til at sprede dit ”budskab” på en anden autoritetsside.

Hvis du gør det for et link, er det forkert:

Sådan skal du ikke lave linkbuilding

Hvordan skaber du kontakt til blogs og andre medier

Det helt store problem er at der er mange der prøver, som dig, at få et link gennem denne metode.

Din linkcreator modtager mange tilbud, nogle bedre end andre:

Brug gæsteindlæg til de rigtige links

Marcus har personlighed og lader til at kende siden, men han tager ikke referencer fra nogle artikler på siden, så min første tanke var at det bare var en ”god” indledning.

Han pitcher ikke sig selv som ekspert, udover at han vil skrive om rejser til et rejsemagasin.

Marcus ejer en side der sælger rejseudstyr mm. og denne mail lugter langt væk som en der bare vil have links.

Hemmeligheden bag at vinde et pitch, kommer her: 

Havde Marcus sat sig ind i et par af vores artikler, kommenteret på dem først (han gjorde det efterfølgende, men der har det mindre virkning) og pitchede sig selv som ekspert i f.eks. rejsekufferter (noget han sælger) så kunne passion have drevet ham til masser af fede links.

Havde han eksempelvis skrevet lidt mere i stil af dette, havde han helt sikkert scoret:

Outreach Email Template:

 

Hej Torben

Tak for jeres virkelig gode side – jeg sidder og er i færd med at planlægge min næste rejse til Rom og faldt i den forbindelse over jeres Italien-guide. Den er jo helt genial – jeg er virkelig fan af, at I har udvidet den med en isguide! Obligatorisk, når man skal til Italien, haha.

I samme forbindelse har jeg set at W2G ikke har særlig mange artikler omkring rejseudstyr, jeg vil derfor høre om I er interesseret i at få en rejse-gadget-nørd til at berette om dette?

Det er næsten dagligt at jeg hører om folk der har købt den forkerte kuffert og ender med en ødelagt trolley til turen hjem fra ferien.

Jeg arbejder til dagligt med rejsekufferter og ville hjertens gerne skrive den bedste guide til hvordan du vælger den helt rigtige kuffert, også uden at kufferten kommer til at koster en halv ferie.

Hav en dejlig dag!

Jens Jensen

Kan du se forskellen?

Jens har læst en artikel, og han fremhæver en lille, men sjov, del af den som helt simpelt gør at modtageren ved han har læst den med interesse.

Han roser siden, hvilket er ego-bait af bedste karakter.

Desuden viser han passion omkring sit emne og han tilbyder dybde – og det er om et emne han har udvalgt – han er jo eksperten.

Vigtig pointe: 

Lad aldrig modtageren vælge et emne, hvis du vil fremstå som ekspert.

Hvordan vælger du den rigtige side til dine gæsteindlæg?

Når du vælger en blog du vil skrive for, så gennemgå siden inden du kontakter dem.

Helt simpelt har du ikke lyst til at få et link fra en scammy Linkbuildingblog.

Det her er vigtigt!

Se på indholdet af siden:

  • Er der gode artikler på siden?
  • Er der en forfatterprofil?
  • Er der en “om os” side?
  • Er der sociale medie links til sider med aktive følgere?
  • Eller andre tegn på at siden er lavet med passion og ikke for at få links?

Oftest kan du kende de kedelige blackhat blogs ud fra deres dårlige indhold, links der ikke passer på emne og at der ikke er nogen der vil stå ved det de skriver – altså den mangler en forfatterprofil og “Om os”-side.

Vigtig hovedregel:

Se efter menneskerne! 

Se efter besøgende på siden, kommentarer og sociale delinger – hvis siden har læsere kan du ikke gå helt galt i byen.

Når du har afgjort at der ikke er tale om en Linkbuildingblog, så kan du se efter hvilken værdi linket vil give dig.

Brug Domain Rating til at vurdere om linkets værdi modsvarer det arbejde du skal lægge i at få linket. Gå efter så god Domain Rating som muligt og vælg altid en niche der er relevant for din side.

Domain Rating

 

Domain Rating er en score udviklet til at vise kvaliteten af en hjemmeside. Den er lavet til at efterligne Googles algoritme så godt som muligt, så du kan få et billede af hvordan en side vil ranke i Google.

Domain Rating går fra 0-100, hvor 100 er det bedste en side kan have. For at score en side, skal du downloade Ahrefs’ Toolbar. Når du besøger en side vil Ahrefs give dig nyttig information omkring links til undersiden, hele hjemmesiden og Domain Rating scoren.

Se mere om hvordan du vurdere værdien af et link her.

Det gør ikke noget at du starter ”lavt” på de små blogs og arbejder dig op.

Det er faktisk den nemmeste måde at skabe både autoritet og bevise din titel som ”ekspert”.

Sådan finder du en god blog til et gæsteindlæg

Du finder blogs i din niche, simpelt ved at søge efter dem i google: [niche] blog, eller [niche] nyheder, etc.

Brug fantasien når du leder, der er utallige muligheder for fede blogs, og mange virksomheder har en blog de i virkeligheden ikke har tid til.

Der er mange gyldne muligheder: 

Er du f.eks. i rejsebranchen som ovenstående eksempel, men ikke i direkte konkurrence til rejsebureauerne, så kunne de være en oplagt mulighed.

Når du har fundet en god mulighed og skabt kontakt, så skal du blive ved med at levere indhold.

Det her er vigtigt:

Du må ikke lave den klassiske fejl at tænke: ”Nu har jeg fået ét link, så behøver jeg ikke mere”. Når du har kontakten så bliv ved med at levere super godt indhold, der skaber værdi for både dem og dig.

Vælg få, men gode blogs

Som jeg startede ud med i dette kapitel, så ser Google ikke positivt på masseblogger-strategien, så vælg med omhu, gå efter de gode links og bliv ved med at levere indhold til dem.

De vil også være din indgang til den næste blog med flere læsere og bedre Domain Rating.

Det her er vildt:

På where2go gav godt indhold os mulighed for at skabe links fra MSN, Ekstra Bladet, TV2 og mange andre stor danske autoritetssider.

3. Broken Linkbuilding

Broken Linkbuilding er en af de mest brugte og mest succesfulde whitehat linkbuildingstrategier til dato.

Basalt set foregår det ved du kontakter en webmaster, som har et dødt link på hans side og anbefaler en eller flere alternativer, der foreslår at han i stedet linker til din side og dit indhold.

Kom i gang med Broken Linkbuilding

Jeg vil ikke gå mere i dybden med Broken Linkbuiling, da nettet allerede er fyldt med super gode guides vedrørende det:

Start med at læse disse to blogs ”The Broken Link Building Bible” finder du her og Neil Patels ”A Step by Step Guide to Modern Broken Link Building” finder du lige her.

Det burde være nok til at komme godt I gang med arbejdet.

4. Konkurrencer kan skaffe dig gode links

Du kender dem måske ikke endnu, men det skal du nok komme til!

Awardnomineringer af en blog, hvor du spontant bliver nomineret til en pris for dit gode arbejde – taktikken kaldes egobait fordi den forsøger at lokke dig til at linke til andre ved at booste dit ego med ros.

Sidste år modtog jeg f.eks. denne:

Linkbuilding strategi hvor en award skal give links

Og da egobait altid vil virke, dør denne strategi nok heller aldrig helt ud.

Men hør lige her:

Helt ærligt så mener jeg, at du kan gøre det bedre end bare at kopiere samme gamle taktik som mange andre har misbrugt til fulde.

Lav en troværdig konkurrence der er værd at deltage i

Hvis du laver din konkurrence rigtigt, vil du ikke udelukkende kunne trække links fra dine deltagere, men også fra større medier der finder konkurrencen interessant.

Konkurrencen skal have kant og den skal være fed nok til at omtale eller skrive en historie om.

Et fedt eksempel på events der giver omtale:

 

For eksempel lavede Tivoli og Husqvarna i sommeren 2015, en konkurrence om et job til den dovneste dansker.

Basalt set skulle personen sidde og se græsset gro i Tivoli. Kampagnen var for Husqvarnas selvkørende græsslåmaskine. Og det virkede – der var omtale i alle de store danske medier.

National Geographic lavede i 2015 en kæmpe fotokonkurrence, se mere om den her.

Den gav alt i alt kæmpe linkudbytte, og dette kan du gøre efter:

Sådan laver du en fotokonkurrence der bliver din helt egen linkmaskine

Først skal du bruge en præmie.

Her er størrelsen meget afgørende for antallet af links. Jo bedre præmie, des bedre resultat får du i sidste ende.

Det er nu det bliver farligt:

Så enten frem med tegnebogen, kontakt dine leverandører eller dit netværk, eller tænk kreativt og find på noget du kan give.

Skaf så mange præmier som muligt, og hav én stor hovedpræmie f.eks. en fed rejse, der passer til emnet.

Det kan ende med at blive dyrt i præmier, men Linkbuilding er dyrt og hvad du lægger i præmien får du igen tifoldigt.

Nu skal du lave et konkurrence-setup.

Du skal bruge en side hvor deltagere kan læse om dig, konkurrencen, præmierne og selvfølgelig deltage i selve konkurrencen.

Siden kan bygges simpelt, med en enkelt submitform til billeder, eller mere komplekst med stemmefunktion osv.

Find en løsning der passer til dit behov og er muligt indenfor dit budget.

Et fedt tip: 

Det er muligt, og ret praktisk, at lave konkurrencen ud fra et helt simpelt setup. Deltageren sender eller submitter billederne + navn osv.

Nu har du så en masse billeder, som lægges ud på siden, så alle kan se deltagerne. Selve vinderen lader du et dommerpanel vælge, så du får de absolut bedste billeder som dine vinderbilleder.

Nøje udvalgte billeder har en kæmpe fordel, men det kommer jeg til senere.

Nu skal du lave Outreach.

Nu skal du have omtale af din konkurrence, så der kan komme deltagere til. Her kommer en god præmie dig virkelig til gode, da en stor fed præmie altid er mere interessant at omtale.

Jo flere der omtaler din konkurrence, jo flere deltagere. Jo flere deltagere, jo flere billeder får du at vælge mellem.

Sådan kommer de gode links.

Medierne elsker billeder, og især gode billeder. Du kan nu bruge vinderbillederne til at skabe en masse fede historier, i mange af landets medier.

Tænk på at de fleste journalister ofte leder efter den gode historie og hvis dine billeder er gode eller kontroversielle nok, vil de være en historie i sig selv.

Eksempel: Forestil dig at du driver en håndværkervirksomhed; lad din konkurrence gå på det kontroversielle i at få billeder af Danmarks Værste Byggeprojekt.

Præmien kunne tilmed helt simpelt være at du lover at hjælpe med at fikse projektet.

Dit resultat vil være en lang stribe billeder af, hvor galt det kan gå og hvor slemt noget kan se ud. Noget du kan få medierne til at bringe.

Virker det så?

Vi brugte National Geographics billeder på Where2go – http://where2go.dk/national-geopgrahic-travel-challenge/, det gjorde Yahoo.com, msn.com, huffingtonpost.com mm. også.

Det her er vildt:

Alle linkede tilbage og det blev til alt i alt til mere end 5000 links i 2015.

Tænk ud af boksen når du skal lave Linkbuilding strategier

Det er virkelig kun fantasien der sætter grænsen, der er utallige af muligheder som ikke har været udnyttet endnu, så det er bare med at komme i gang.

Sådan får du den bedste ide:

Når vi skal lave linkbait her hos os, så går vi sammen et par stykker foran et whiteboard. Helt simpelt, så laver vi en brainstorm og et mindmap med et masse ideer som – oftest efter en times tid eller to – kan strikkes sammen til en til to virkelig gode ideer.

Du finder en god guide til at gå i dybden med linkbait creation her: https://www.distilled.net/linkbait-guide/

Linkværdigt Indhold: Hvad linkes der til i 2024

Alt for meget indhold laves uden den vigtigste plan:

Hvordan kommer der læsere til min artikel?

Du vil blive overasket over disse tal:

I 2015 udgav MOZ.com en analyse af 757,317 artikler der omhandlede forholdet mellem delinger og links. Fra denne data udtrak de 100.000 tilfældige artikler som de undersøgte nærmere.

Af de 100.000 artikler havde:

 ● 75% INGEN eksterne links

 ● 50% under 5 sociale delinger

Indhold uden links eller læsere

Kilde: MOZ.com

Undersøgelsen påviser ganske simpelt at alt for meget indhold bliver lavet, uden tanke på hvem der skal læse det eller tanke på hvordan de kommer til at læse det.

Det skal være din første tanke:

Før du laver noget som helst indhold, bør du som minimum have tænkt tanken; hvem er min målgruppe og hvordan kommer de til at læse mit indlæg?

Dernæst bør der altid laves en keyword-analyse, før indholdet laves.

Hvad linkes der så til?

Alle kender ordsproget ”jo mere, jo bedre” og også i dette tilfælde passer det!

I undersøgelsen fra MOZ viser de hvordan artikler på mellem 3.000 og 10.000 ord får flere delinger og flere links, end indhold på under 1.000 ord.

Hvor lang skal en artikel være

Kilde: MOZ.com

Dette bliver understøttet af Brian Deans undersøgelse af søgeresultaterne på 1.000.000 googlesøgninger.

Hans undersøgelse påviser at gennemsnitslængden af et indlæg i toppen af Google, er 1.890 ord(kilde: Backlinko.com). Samme undersøgelse påviser også vigtigheden af links for at få en topplacering i Googles SERP.

SERP

SERP, står for Search Engine Result Page og er den side hvor google viser dig dine søgeresultater. SERP indeholder mellem 7 og 10 søgeresultater, og som oftest også annoncer i toppen og bunden af dine søgeresultater.

Dernæst skal du tænke på hvilken type af indhold du skal lave

Hør her:

Indhold er ikke bare indhold og en artikel er ikke bare en artikel.

Du SKAL derfor altid overveje dit format og din type af indhold, inden du starter:

Hvilken type af indhol tiltrækker links

Kilde: MOZ.com

Liste-artikler har en fantastisk fordel da de giver læserne en kortfattet, men letforståelig gennemgang af et emne.

Dette format kan være så simpelt som et par korte punkter, en samling af billeder og overskrifter, eller der kan være mere detaljerede forklaringer af emnet.

På de sociale medier elsker vi især lister, og de får tydeligvis også mange flere delinger end meget andet.

Hvorfor-indlæg er af den forklarende type. Alt lige fra seriøse emner om fysik, til hyggelige spørgsmål en mor måtte have om hendes barn.

En infografik har ikke særlig god link rate, og det er der en helt simpel grund til. Infografikker er ikke fede at linke til og de kommer ikke særligt ofte i toppen af et googleresultat, så de bliver derfor ikke fundet som det første.

I casen “Sådan fordoblede jeg min trafik på DIVE.in med gæstographics” viser jeg hvordan vi brugte infografikker til at skaffe links med, ikke til.

Det her er vigtigt:

Vi brugte infografikken til at skabe et gæsteindlæg, til at skabe opmærksomhed omkring vores outreach og som et bevis på godt og gennemarbejdet indhold.

Infografikken virker fordi det er indhold, der kan deles uden at det ligner kopieret indhold.

Det er altså skalerbar deling af indhold.

En video kan også give links. En god og gennemarbejdet video er præcis det samme som en god og gennemarbejdet infografik, hvis ikke bedre.

En video er indhold du kan dele på andre sider og med det rigtige outreach kan videoen blive den helt rigtige linkbait.

Case: Learn To Dance In A Year

Muligheden for at embedde en video fra Youtube og Facebook gør at en video kan bruges af alle medier, små som store.

Alle elsker videoer, så længe de ikke er for lange.

Denne simple video af en pige, der lærer sig selv at danse og filmer det gennem et helt år, gik i 2013 viralt.

Den har pt. mere end 5,9 millioner afspilninger og er en af de bedste virale succeser jeg har set. Primært, fordi den gik viralt efter en målrettet og planlagt marketing strategi, lavet af Karen X Cheng, pigen bag filmsuccesen.

Du kan se mere om videoen på Danceinayar.com, eller læse om selve den virale proces her.

Resultatet efter videoen gik viralt var, udover en masse omtale og gæsteoptrædener i diverse talkshows, 520 links til hendes side. 

Hør her:

Hvis jeg skal give den bedste ide til hvad du skal gøre for at finde det helt rigtige indhold, som du kan lave gode links til og som kommer i toppen af Google med, så vil jeg gå tilbage til indledningen og fremhæve Rand Fishkins 10X strategi.

Søg efter dit keyword og se hvad der ligger i toppen af Google lige nu, dette indhold skal du så lave 10 gange bedre.

Dermed gør du dit indhold 10 gange nemmere at skabe links til.

Her kommer det gode:

Brug derudover en infografik eller video til at skabe links og omtale.

Kombinationen af en dybdegående artikel og et stykke linkbait den ultimative Linkbuildingkampagne!

Fede Linkbuilding-cases – Inspiration til din Linkbuilding

Det er ikke altid en artikelside der er det nemmeste at skaffe links til.

Nogle gange skal der noget helt andet til.

Jeg har samlet et par danske og internationale Linkbuilding-cases, hvor godt indhold har skabt den perfekte grobund for Linkbuilding outreach.

Der er masser inspiration at hente fra andres arbejde, så når du sidder og mangler et par ideer til din næste kampagne, så se på et par af disse sider.

Disse cases vil give dig en ide om hvilke typer af indhold der tiltrækker links.

GoEuro – Beer Price Index (150 links)

En af mine personlige favoritter, da den i sin simpelhed ganske enkelt er genialt. Alle elsker øl, og for mange er øl en stor del af deres ferie.

Derfor lavede GoEuro i 2015 Beer Price Index:

Brug øl til at lave de bedste links

Et simpelt setup, simpel data og en hurtig konklusion i bunden, har genereret mere 150 link fra relevante artikler.

Det er et fedt resultat:

Denne side fik ikke bare et simpelt link i bunden, men fik journalister til at skrive om historien ”øl på ferien” og hvor den billigste og hvor er den dyreste øl er.

Iloebesko.dk og Runrepeat.com (82 links)

Den fedeste kampagne længe:

Danske Jens Jacob Andersen har taget linkbait med data og statestik, til et helt nyt niveau.

Hans side Runrepeat.com fik i december 2014 omtale i alle de store international medier, med historien ”Women Are ‘Better’ at Running Marathons” links kom blandt andet fra Washingtonpost, Theguardian og DR.dk.

Sådan skaber du liges til en webshop

Her er god og gennemarbejdet data hemmeligheden bag succesen og så selvfølgelig det faktum at vinklen viste en interessant historie:

”at kvinder er bedre end mænd” – en historie der altid vil skabe interesse.

National Geographic Fotokonkurrence (5600+ links)

Som den eneste i denne omgang, er denne case overhovedet ikke lavet for at skaffe links, men nok også derfor har den så godt et resultat.

National Geographic lavede i 2015 en stor fotokonkurrence, og senere en fed historie med vinderbillederne.

Over 5.600 links, og mange af dem fra store internationale medier.

Skab links med en god konkurrence

Det er selvfølgelig ikke muligt for de fleste mindre sider, at opnå det samme resultat som National Geographic gjorde med denne konkurrence, men du kan dog kopiere meget af det, der virkede for dem.

De brugte vildt lækre præmier, tre rejser til fede destinationer. Lige noget for enhver fotograf, men præmierne kostede ikke mere end 85.000 kr.

Det er mange penge, men hvis du laver et samarbejde med din leverandør eller andre i dit netværk, er det ikke umuligt at skaffe en stor præmie, givet at du selv spytter lidt i kassen.

Selve linkbait fra denne case kommer i de super fede billeder.

De er helt seriøst vilde!

Det var også dem, alle medierne brugte til at skabe historier omkring konkurrencen. Billederne virkede som historier i sig selv, og National Geographic gav frit lov til brug af billederne, så længe der var et link til konkurrencesiden.

Linkbuilding i praksis

Nu har vi gennemgået Linkbuilding på et mere strategisk niveau, du har lært hvad Linkbuilding er.

Du har nu et overblik over det indhold der skaber de fede links.

Nu skal du lære at lave de gode links.

For at gøre det praktiske afsnit lidt mere praktisk, vil jeg tage udgangspunkt i et tænkt eksempel: Legepladser, eller nærmere producent/sælger af legepladser.

Jeg ved ikke meget om deres marked, men en hurtig Google søgning siger mig, at der er meget SEO arbejde at lave på dette marked.

Linkbuilding der virker – Hvem linker til dig (Linkcreators)

Jeg har tidligere nævnt linkcreators, først beskrevet af Brian Dean. Nu skal vi se på hvordan du bruger en Linkcreator til at skaffe links til din side.

Hør lige her:

Alle du møder på din vej, har mulighed for at dele dit indhold på Facebook eller øvrige sociale medier de bruger.

Det kan du bare ikke bruge til noget, når du skal skaffe links til din hjemmeside.

Det du kan bruge til noget, er den ene procent af folk, som både har en hjemmeside og som kan have interesse i dit indhold.

Her er din målgruppe:

En Linkcreator er altså en person der har mulighed for og lyst til at linke til din hjemmeside. Det kan være personer som har en blog, driver en hjemmeside, er administrator for en hjemmeside eller måske journalist/redaktør på et onlinemedie.

Dine Linkcreators kan både være folk i samme niche som dig eller det kan være folk fra beslægtede nicher.

Hvis du skal sælge legepladser, så er en søgning på “legepladser” ikke særlig nyttig.

Resultatet er sider som AOK og Bornibyen.dk – sider der handler om hvor du kan finde en god legeplads. Google viser altså resultater på hvor du kan finde en legeplads og ikke hvor du køber en.

For at få links fra sider som disse kan du begynde at slå dig op som en ekspert i legepladser og tilbyde gæsteindlæg til de bedste danske legepladser mm.

Ikke en helt let opgave og en strategi der er svær at skalere, men det vil til gengæld give dig gode og super relevante links.

Men der er mange andre muligheder:

Du skal lede efter alternative nicher som vil give lignende relevante links.

Se lige her:

En nært beslægtet niche kunne være fx børnehavers hjemmeside, forældre der blogger om familieliv/børn/børneopdragelse, hjemmesider der handler om motion (hvor legepladser kan handle om børns motion) eller fotograf-bloggere, hvis du laver en infografik om hvordan, man tager gode billeder af børn i bevægelse.

Et tænkt eksempel:

Du vil have fotografer til at linke til din side, hvor du sælger legepladser til børn.

Det gøres så enkelt:

Start her med at søge efter fotografer som tager billeder af børn. Portrætter eller billeder i hjemmet. Det hele virker.

List alle sammen i et Excel-ark og dan dig et overblik over deres hjemmesider.

Her finder du måske ud af, at mange af disse fotografer godt kunne bruge en guide med “10 Gode Råd til Udendørsbilleder af Børn”.

Husk, du skal give værdi til din linkcreator:

Lav en infografik om emnet, hvor du mindsker fotografens arbejde i at forklare forældrene, hvordan de skal forberede sig, hvis billeder skal tages udenfor, for eksempel på en legeplads.

Herefter tager du kontakt til fotograferne og tilbyder dem, at de kan bruge din infografik gratis på deres hjemmeside. Hvis de gør dette, vil du gerne skrive en lille introduktion til guiden, sådan at fotografen intet arbejde har i det.

Værsgo, du har lige fået links fra fotografer hvor emnet er børn og børns leg udenfor.

Dejligt relevant for dit site og ikke noget som dine konkurrenter lige kan kopiere.

Mulighederne for Linkcreators er mange, hvis bare du sætter fantasien fri.

Sådan finder du dine linkcreators

Du finder dine linkcreators ved at søge i Google efter din niche, eller emner der er direkte relevante for din niche.

Søg efter:

  • Niche blogs – det kunne være “børnehave blog” eller “fotografer, udendørs billeder af af børn, portrætbilleder af børn”
  • Niche toplister – det kunne være “bedste fotografer” “top 10 mor bloggere”
  • Dine keywords – det kunne være “rutsjebane” “salg af legepladser”
  • Keywords der relaterer – det kunne være “regler for legepladser”

En side der har en blog vil være klart nemmest at få links fra, i modsætning til sider hvor de skal placere linket et andet sted på siden. Modsat giver det en langt mere varieret linkprofil, hvis du skaffer links fra mange forskellige typer af hjemmesider.

Gennemgå søgeresultaterne grundigt. Selv er jeg ofte helt på side 10 af søgeresultaterne, før jeg tester et nyt søgeord. Tjek også Googles relaterede søgninger i bunden.

Find alle dine linkcreators

Søg efter din nice eller en relateret niche, find de blogs og sider der kunne være en mulighed.

Sådan finder du linkcreators

På denne måde finder du lynhurtigt en masse blogs, i dette eksempel er det fra forskellige daginstitutioner rundt om i landet.

Samme søgning kan laves for andre nicher: forældre der bloggere, motion og leg, fotografering af legende børn mm.

Hvis du har fundet et lille antal Linkcreators, men ikke mener at listen er stor nok til din planlagte kampagne, så kan du med fordel udnytte de sider der linker til dine Linkcreators:

Ved at indsætte en URL i Ahrefs.com får du en liste over alle de domæner der linker til siden, og hvilke undersider de linker til.

Linkcreator analyse

Du får altså mulighed for at se hvilke indhold der skabte linket og i hvilken forbindelse linket var skabt.

På denne måde får du en helt ny liste af sider du kan gennemgå for linkmuligheder.

Og hvis du er lidt snu:

Indsætter du dine konkurrenters sider i Ahrefs.com og ser hvem der linker til dem. Du kan gå ud fra at sider der linker til dine konkurrenter også kunne være tilbøjelige til at linke til dig.

Analyse af dine linkcreators

For at få det optimale ud dine linkcreators skal du lave en grundig analyse. Undersøg følgende:

  • Emner de skriver om
  • Type af indhold
  • Hvem de skriver til
  • Hvem der skriver – Gerne også kontaktoplysninger på skribent eller redaktør
  • Hvordan du kontakter dem (e-mails og navn)
  • Hvem de linker til
  • Sidens Domain Rating

Der er meget arbejde i den indledende analyse, men det kommer dig til gode senere.

Sådan bruger du dine linkcreators

For at få det bedste overblik over dine linkcreators, plotter du nu alle siderne ind i et Excel-dokument:

Sådan arbejder du med linkcreators

I Excel har du muligheden for at sortere efter emne, type og målgruppe.

Skab det bedste overblik:

På denne måde får du en liste over sider, der har et nogenlunde ens fokus, samme målgruppe og som nogenlunde deler den samme type indhold.

Hvis vi hopper tilbage til vores legepladsforhandler fra tidligere eksempel:

Laver du dermed en lang liste over daginstitutioner der alle har en blog.

Og så bliver det sjovt:

Nu kan du gennemgå dem for fællesnævnere du kan bruge til at skabe links.

De fleste institutioner bruger deres blogfunktion til følgende:

  • At informere nuværende om aktiviteter
  • At informere kommende forældre om tidligere aktiviteter
  • Genereal praktisk information
  • Generelle nyheder i institutionen

Her kunne en infografik/infovideo være oplagt, især hvis den hjælper daginstitutionen personale til en nemmere dagligdag.

Emner kunne være:

  • Det Regner: Hvad skal I huske når vi skal på legepladsen
  • Solen skinner: Nu skal vi have solhat og solcreme
  • Vinteren kommer: Det skal du huske når vi skal lege i sneen

Du sælger legepladser til udendørs leg og vil derfor gerne have links fra undersider som også omhandler det samme.

Det kan du let få med ovenstående emner.

Planlæg dit indhold du fra dine linkcreators

På denne måde vender du hele Linkbuildingprocessen om.

Hvor du før lavede indhold og ledte efter nogen der ville dele eller linke til dig – så planlægger du nu dit indhold efter hvem, du ved vil være interesseret i at linke til indholdet.

Jo flere du har på listen, des mere får du ud af dit indhold. Men antallet af linkcreators som du laver indhold til, kommer helt an på hvad du sigter efter. Enkelte gode link kan være lige så gode som mange knapt så gode.

Outreach til dine linkcreators

Du lavet dit indhold, nu skal vi lave outreach til dine linkcreators.

I den forudgående analyse har du noteret deres kontaktoplysninger, så herfra er det bare at kontakte dem:

Email template:

Hej Hanne,

Jeg faldt over Børnehusets blog hvor I deler jeres dejlige historier fra jeres aktive hverdag. Hvor ser børnene dog glade ud, I må have en dejlig personalegruppe siden I har så glade børn. 🙂

Jeg arbejder for at skabe den bedste dag på legepladsen. Gennem mit arbejde kommer jeg forbi en del institutioners legepladser og får talt med dejlig mange børn og pædagoger. Det største problem jeg møder er de omskiftelige vejr vi har i Danmark, og hvor ofte I bliver nødt til at gå ind med en gruppe af børn, fordi de ikke har nok tøj med.

Derfor har jeg lavet denne informationsgrafik, [LINK], der skal hjælpe jer med at informere forældrene om, hvad de skal huske til en hel dag på en legeplads.

Kunne du være interesseret i at dele den på jeres blog, så jeres børn får så god en dag som muligt?

Hvis du vil, så skal jeg nok hjælpe med alt det tekniske.

De bedste hilsner

Bent Bentsen

Start med at teste din outreach-mail til et lille udkast af din liste og tilpas derefter så du får så høj svarrate som muligt.

For en bedre forståelse af outreach processen, og for at opnå det optimale resultat af din outreach, bør du læse min guide til Linkbuilding Outreach.

Linkbuilding tools jeg bruger

Tools hjælper din hverdag, og især hvis du skal arbejde struktureret med din Linkbuilding.

I mit daglige arbejde bruger jeg et par forskellige værktøjer og services, som gør det lettere for mig.

Tools til Linkbuilding Outreach:

Pitchbox giver struktur på outreach-proceduren og gør research lidt hurtigere.

I Pitchbox kan jeg oprette kampagner, finde linkcreators(den kan dog ikke finde danske sider), skrive template e-mails hvor navn og andet generelt info automatisk bliver udfyldt, modtage svar, og automatisk sende follow up e-mail hvis jeg ikke har modtaget noget svar.

Vi har gennem længere tid brugt helt standard CRM systemer, til vores outreach, da de nærmest er lavet til relations bygning. Det er jo, en nødvendig del af en hver kunderelation, men det kan du med fordel også bruge i din linkbuilding.

Et gratis alternativ – Da jeg startede med at lave Linkbuilding, var et af mine helt store problemer at holde overblik over hvem der havde svaret og hvem der ikke kom noget retur fra.

Dette kan dog løses helt simpelt ved hjælp af Gmail, et simpelt spreadsheet og Boomerang.

Boomerang er et værktøj til Gmail, som du kan sætte til at sende dig en notifikation, hvis ikke der er kommet svar fra modtager.

Tools til link analyse

Enhver linkcreator bør analyseres, da ikke alle sider er lige gode at få links fra.

Har siden en høj score på Ahrefs.com’s Domain Rating, er der stor sandsynlighed for at det er en god side at gå efter, men det skader ikke at gå lidt mere i dybden.

Der er mange sider der har utroligt dårlige linkprofiler. Hvis en side på dansk har mange links fra Rusland, Afghanistan eller Indien, er der noget galt og du kan roligt springe siden over.

undgå black hat linkbuilding

Af at være en side på dansk, der udelukkende omhandler danske emner, så er her alt for mange udenlandske links. Oftest er det et tegn på links der ikke er lavet så korrekt som Google ønsker det.

Keywordanalysen inden jeg arbejder på Linkbuilding

Google Keyword Planner er et absolut must at bruge, inden indhold planlægges. Kort og godt giver det et overblik over antal søgninger på et givent keyword. Du får dermed mulighed for at planlægge indhold ud fra hvad folk leder efter i forvejen.

Når jeg har fastslået at der er folk der søger efter mit keyword, så laver jeg en SERP konkurrentanalyse, hvor jeg søger efter mit keyword I Google og gennemgår top 10 søgeresultater. Dette giver mig et billede af hvad der bliver ledt efter i Google, og hvad der skal til for at komme op på en 1. placering i Google.

Note: Noget indhold kan også laves som rent linkbait, hvis eneste formål er at tiltrække gode links. Hvis du laver den slags linkbait kan du sagtenst springe keywordanalysen over. 

Kan Linkbuilding outsources

Hør her:

Linkbuilding er hårdt arbejde og det tager tid.

Men du kan være sikker på, at der i sidste ende er der gode frugter at høste.

Hvis ikke du har tiden eller lysten:

Så få andre til at overtagetage denne del af din SEO.

Jeg har mange gode cases hvor outsourcing af links er gået rigtig godt, men jeg har også en case på det værste, hvor en Linkbuilder har taget røven på mig og mine partnere, hvilket resulterede i en penalty fra Google.

Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Jeg blev meget klogere, men det kostede dyrt.

Linkbuilding er ligesom alt andet; det kan købes, men der er altid nogen der vil prøve at snyde dig på vejen.

Det vigtigste du skal vide:

Du kan sagtens outsource eller købe Linkbuilding, men vælg din udbyder med omhu og gå ALDRIG efter prisen som den eneste faktor!

Som minimum skal du gøre dig selv nogle tanker og stille et par vigtige krav når du outsourcer Linkbuilding:

  • Mentalt skal du opfatte din Linkbuilder som en samarbejdspartner og ikke en leverandør. Det er vigtigt at du selv tager del i processen og holder din Linkbuilder motiveret til at lave det bedst mulige arbejde
  • Vurder den risiko du ønsker at løbe med Linkbuilding. Definer sammen med din samarbejdspartner de kriterier som der skal arbejdes under.
  • Stil krav om total gennemsigtighed. Få din samarbejdspartner til at fortælle dig om alle de metoder de vil benytte og beslut selv hvilke du mener er okay.
  • Forvent løbende rapportering, som minimum månedligt. Personligt kigger jeg på kombinationen af rankings og de links der er skabt. Rankings i sig selv er målet, mens links er midlet – men hvis midlet er dårlige links, risikerer du at dine opnåede rankings er midlertidige.
  • Hav en klar aftale om, hvad din Linkbuilder gør med henvendelser der ikke direkte kan føre til links. Et svar kan sagtens være et nej til at give links, men et ønsket om at samarbejde på andre punkter. Disse henvendelser skal du selvfølgelig have videresendt.

Vigtigst af alt:

Du skal have viden til at analysere de links der kommer til din side, og forstår værdien af dem.

Vurder et links værdi for dig

Det er altid svær at sætte en præcis værdi på et link, da alle sider er forskellige og derfor vil alle links også have forskellig værdi.

Et link har værdi for dig og din side, hvis det hjælper dig til en bedre placering i søgeresultatet eller giver relevant trafik.

Her er problemet:

Det er dog svært at vide hvilke links der vil have en rigtig god værdi for dig, inden linket er aktivt og giver værdi.

Hvordan vurdere du et links værdi?

Den vigtigste faktor du kan se på, når du leder efter sider at få links fra, er sidens autoritet.

Den nemmeste måde at finde en sides autoritet på, er ved at bruge Moz.com Domain Authority score eller Ahrefs.coms Domain Rating.

Begge scorer en side fra 0-100, hvor 100 er bedst, ud fra parametre de mener Google også værdisætter.

Dette er ikke en direkte værdi af et domæne, men det er en rigtig god rettesnor.

Jeg bruger selv Ahrefs Domain Rating, da jeg finder den mest retvisende.

Ahrefs’ Domain rating Brug Ahrefs domain rating til at vurdere et links værdi For at få et nemt og hurtigt overblik over en side, kan du med fordel hente Ahrefs toolbar.

Her kan du se en sides Domain Rating, link-data over den side du er på, samt data fra hele domænet.

Det er svært at sige hvilken Domain Rating du skal gå efter, men jo højere jo bedre. En Domain Rating på 30-40 er meget gennemsnitlig. Sider over 40 er gode og helt generelt er alt over 50 rigtig godt at gå efter.

Relevante links fra relevante sider

Relevans er en smule mere abstrakt end andre værdiskabende faktorer.

Der er ikke nogen værktøjer, der vil give dig en præcis relevansscore baseret på en sætning eller emne, så du bliver nødt til at bedømme denne selv.

Alt i alt skal linket give “mening”.

Spørgsmålet er så:

Hvordan ved jeg om et link giver mening?

Det giver ikke nogen mening, hvis din side om rejser linker til en side om søgemaskineoptimering.

Men hvis en side der handler om mode og skønhed linker til en shop der sælger shampoo, er der relevans for læseren og derfor giver linket god mening at placere der.

Giver det mening? Ellers prøv at se her.

I det tidligere eksempel med vores legepladsforhandler, er et link fra en børnehave der skriver om udendørsleg, meget relevant.

En fotograf der skriver om at tage billeder af børn ude, er nogenlunde relevant, mens det vil være ret irrelevant med links fra en mode-blog der ikke for fokus på mødre eller børn.

Hvad du skal se efter når du køber Linkbuilding.

Du skal bede om en plan og en strategi:

Hvis en personen eller virksomheden, du er ved at indgå i partnerskab med, ikke vil tale åbent om de links de mener at kunne skaffe, skal du ikke vælge dem.

Det er ikke hugget i sten men…

Det er selvfølgelig ikke muligt at give et præcist indblik i hvem der reelt kommer til at give et link, men hvis din Linkbuilder ikke vil fortælle dig dybere om metode og målgruppe, så er det som oftest fup/black hat Linkbuilding du er ved at købe.

Og det kommer mere:

Hvis de på forhånd kan give dig en liste over 50 blogs de med det samme kan skaffe dig links fra, så er der med stor sandsynlighed tale om et netværk af falske blogs og du køber dermed let katten i sækken.

Linkbuilding pakker med fast pris pr. link.

Hvis du er på udkig efter Linkbuilding er du helt sikkert stødt på diverse tilbud om Linkbuilding-pakker, både som enkelte opstartspakker og månedlige abonnementer.

Det er meget brugt hos nogle SEO-bureauer, da det gør produktet ’Linkbuilding’ håndgribeligt og nemmer at forstå for kunden.

Hvad er en Linkbuilding-pakke?

En Linkbuilding-pakke er kort sagt, og som ordet også lidt antyder, en pakke med forskellige links i.

Disse pakker kommer i utallige former og alle prisklasser. De kan købes som en opstart hvor du får ”lavet” links en gang eller som en månedlig løsning hvor du får ”lavet” links løbende hver måned.

Jeg fandt dette perfekte eksempel på en Linkbuilding-pakke, du ikke bør købe: UNdgå denne type linkbuilding pakker Billedtekst(linkpakke): Her ses en linkpakke, sådanne løsning ser jeg hos mange danske SEO-bureauer. Her er linkpakken lavet, som et helt fast og håndgribeligt produkt, med x antal links pr. måned.

Det er meget simpelt:

Det er ikke er muligt at love et bestemt antal links hver måned, hvis de kommer fra oprigtige sider med redaktionel kontrol.

Når der stilles denne former for garantier, er det oftest fordi de kommer fra linkkataloger, linknetværk eller Linkbuilding-blogs.

Så pas nu på:

Alt i alt, er det dårlige links du ikke har lyst til at få til din side, og de kommer potentielt til at skade dig i længden.

Som Linkbuilding ser ud i 2024 er der stadig mange der anvender denne form for Linkbuilding, og det virker fortsat lidt i Danmark, men hvis vi skal tro på Google så kommer de også til at slå ned på det i den danske del af Google. Det er bare et spørgsmål om tid.

Tænkt dig godt om inden du vælger…

Og hvis du vælger denne type af Linkbuilding, skal du være klar over at værdien af dine links kan forsvinde.

Tidligere har været situationer hvor Google har valgt at straffe denne form for Linkbuilding med fald i placeringerne eller fuldstændig udelukkelse af sider, som havde for mange dårlige links.

Hvilken Linkbuilding skal du købe?

Tag et seriøst bureau eller en seriøs SEO-person, en der har passion med det han ønsker at lave og kan fremlægge flere forskellige modeller på, hvordan din virksomhed kan få de rigtige links.

Sammen skal I planlægge det indhold, der skal linkes til, og derefter skal han komme med en plan til at få links ind til dette indhold.

Hør på planen, og vurder om du tror den vil virke.

Linkbuilding én gang vs. kontinuerligt

Kontinuerligt whitehat Linkbuilding er svært og tager tid, så du vil ofte støde på Linkbuilders og SEO-folk der tilbyder en opstart eller en gang outreach af links, som så giver dig et boost på dine rankings.

En hurtig opstart kan være en god ting, og kan give dig det startskud der skal til at få et boost i trafik, men Linkbuilding bør aldrig stoppe.

Når du planlægger din Linkbuilding, så bør der altid være en diversificeret plan til, hvordan du kan skaffe links over tid.

Det jeg som oftest gør, når jeg lægger en Linkbuilding-strategi, er at sortere min liste af linkcreators alt efter hvem jeg helst vil have links fra. Så laver jeg min outreach over tid, så mine links også kommer ind over en længere tidsperiode.

På denne måde har jeg også mulighed for at tilpasse mine outreach mails og indhold alt efter feedback fra mine linkcreators.

Hvad koster Linkbuilding?

Det er det bedste spørgsmål som du kan stille – og det er samtidig det sværest at komme med et præcist svar på.

Linkbuilding kommer i så mange forskellige former at en præcis pris næsten er umulig at give.

Forskellige tilgange til Linkbuilding har forskellige priser.

En løsning med én strategi kan være meget billig og give et super godt resultat, mens andre dyre Linkbuilding-kampagner ikke altid giver det forventede resultat.

Forskellige tilgange vil have forskelligt resultat, og nogle linkcreator-grupper er meget nemmere at skabe links fra, mens andre linkcreator-grupper aldrig vil give et link til dig.

Hvordan kan Linkbuilding-prisen skrues sammen?

Som sådan er der 4 prismodeller:

  • Timepris
  • Projektpris
  • Månedsabonnement
  • Performance-betaling

Timepris på Linkbuilding:

Denne model giver dig et godt overblik over, hvad du betaler for, mens det ikke altid er så overskueligt, hvad resultatet bliver.

Din Linkbuilder på timepris, kan selvfølgelig komme med et bud alt efter tidligere erfaringer fra lignende brancher, eller alt efter hvad hans planer vil være for din side.

Priserne ligger som regel mellem 500-1200 kr/timen.

Et godt råd er at vælge en der kan forsvare den pris han forlanger, i forhold til den værdi du får ud af arbejdet.

Set fra både din og din Linkbuilders synspunkt vil det være en god ide, at I bliver enige om en model for rapporteringen af både metoderne og de faktiske resultater.

Selv arbejder jeg altid med et lidt større Google-Sheet, hvor både jeg og kunden kan følge med i hvem der er kontaktet, hvor dialogen med de enkelte pt. er og hvem det har været en succes at kontakte.

Senere kommer jeg med en beregning af værdien af Linkbuilding, tag denne med i dine overvejelser når du bestiller Linkbuilding. 

Projektpris på Linkbuilding:

Dette er som oftest ud fra en enkelt Linkbuilding-kampagne.

Ulempen her er:

Linkbuilding bør arbejdes med kontinuerligt, så et enkelt projekt kan hurtigt blive dyrt uden at det giver den optimale værdi.

Et af de nemmere projekter at prissætte er en infografik-Linkbuilding-kampagne, se casen med DIVE.in Linkbuilding.

Her får du et flot og gennemarbejdet stykke indhold, der har stor delingsværdi overfor en bestemt Linkcreator-målgruppe, og så en planlagt outreach-proces.

Resultatet vil typisk ligge på mellem 25 og 100 links fra domæner med god Domain Rating.

For et tilsvarende projekt ligger prisen i omegnen af kr. 25-50.000 pr. kampagne, alt efter hvilken målgruppe og hvilket materiale der skal udarbejdes.

Sørg for at få en klar plan over hvilke typer af linkcreators der skal kontaktes, hvordan dialogen skal køre, og hvad der skal ske med henvendelser, der ligger op til et samarbejde fremfor et link.

Prisen for Linkbuilding på månedsabonnement:

De to ovenstående prismodeller, timebetaling eller projektpris, kan oftest også købes som en fast aftale.

Ved at lave en fast binding på din Linkbuilding, får du oftest mest for pengene.

Den helt store fordel:

Du skaber en naturlig Linkbuilding i forhold til din linkprofil.

Og denne Linkbuilding skaber stordriftsfordele:

Flere kampagner er lig med bedre kendskab af målgruppe, indholdet og din forretning, dette kan din Linkbuilder bruge til rigtig gode resultater.

Desuden kan hjemmesider der tidligere har delt dit indhold, nemmere overtales til at dele noget nyt.

Linkbuilding på performance-betaling:

En prismodel der bygger på resultater frem for arbejdsindsats.

Her kan du og din Linkbuilding-samarbejdspartner aftale et succes fee pr. link eller udfra forbedring af placeringerne i Google.

Den helt store fordel, er at du kun betaler for det resultat du direkte kan se og at du er sikker på at du får noget for pengene.

Der er et par ting du skal overveje, inden du starter en Linkbuilder på proformance-aftalen.

  • Hvilke hjemmesider og hvilke links har værdi for dig, og hvad gør i med links der ikke har nogen værdi, skal de afregnes på en alternativ måde eller skal der slet ikke betales for dem.
  • Lav klare regler for typer af links som du ikke vil have til din side, da det fjerner muligheden for blackhat links.
  • Skal der være et max antal links du skal betale for, eller skal det være helt frit – En fri aftale kan blive meget dyr, hvis en kampagne pludselig går rigtig godt.

Som oftest er kombinationen af fast månedligt beløb og performance en rigtig god ide.

Det vil sikre at din Linkbuilder har et godt udgangspunkt og det holder motivation for at gøre det ekstra godt.

Hvad er Linkbuilding værd for dig – Hvad koster det at undvære Linkbuilding?

Det du skal vide:

Trafik kommer ikke af sig selv, du er i dag nødt til at aktivere dine besøgende, og det koster oftest på den ene eller anden måde.

Du kan købe besøgende fra mange andre kanaler:

Denne pris er din alternativomkostning til SEO og Linkbuilding, og hvis du mener at dine alternativer har en bedre ROI, så behøver du ikke at investere meget mere i SEO.

De hyppigste kanaler til trafik er nyhedsbreve, de sociale medier og søgemaskiner.

Facebook er god kanal da vi alle bruger utrolig meget tid der.

Facebook har dog sin algoritme der gør at dit reach er begrænset.

Det vil sige at du skal betale Facebook hvis du vil have en seriøs chance for at få besøgende derfra, enten i form a betale ads eller en god social media manager.

Dernæst har vi Twitter, Instagram og Snapchat; alle gode marketingplatforme, men de er svære at bruge til store mængder trafik i Danmark.

Hvis du bruger Facebook som en annonceringsplatform, kender du med garanti dine priser for denne trafik.

Dette kan du sammenligne med dine udgifter til Linkbuilding.

AdWords search ads koster pr. klik, og annoncer er placeret over eller under de organiske resultater i Googles SERP.

Trafikken på AdWords, er den samme som den du vil få fat i på dine organiske resultater og derfor kan du tage denne som din direkte alternativomkostning til Linkbuilding og SEO.

Hvad er dine alternativomkostninger til Linkbuilding?

For at finde en reel pris på trafikken der kommer fra Google, kan du se på prisen for en annonce i AdWords.

CTR er forskellig fra en AdWords-annonce og et organisk resultat, men trafikken er nogenlunde ens, da de alle er personer der leder i Google efter et søgeord.

Via Google-Keywordplanner finder du både gennemsnitlige månedlige søgninger på dit søgeord, samt Googles foreslåede bud på et klik i AdWords. Undersøg antallet af søgninger Hvis vi følger AdWords foreslåede bud, så vil hvert klik koste ca. 17 kroner.

Sammenligner du det med en første plads i det organiske resultat, som har gennemsnitslig CTR på 26,79% (tal fra desktop, november 2015 – kilde: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/#), så vil 1300 søgninger give 348 besøgende i gennemsnit hver måned.

Note: Google opdaterede annoncevisningerne på SERP i februar 2016 til kun at vise top- og bundannoncer, desuden viser de nu fire annoncer i toppen fremfor tidligere kun tre. Dette gør at ovenstående data ikke er 100% retvisende, og kun kan bruges som en indikator indtil ny data er tilgængelig.

Så mange klikker på dine søgeresultater

Sådan finder du din pris:

I realiteten er det ikke helt så simpelt, men hvis du tager din CTR fra søgningerne og ganger med prisen, så får du en ganske realistisk pris, på hvad tilsvarende trafik ville koste, hvis du skulle købe den via AdWords.

I mit eksempel vil regnestykket se således ud: 1.300 x 0,2679 = 348, trafikken på denne søgning vil derfor være 348 sessioner, hvilket jeg ganger med pris pr. klik: 348 x 17 kr. = 5.916 kr.

En topplacering vil dermed have en tilsvarende pris af 5.916 kr. hver måned, hvis du skulle købe dem via Adwords.

Kan Linkbuilding og SEO betale sig?

Det er svært at udregne en præcis værdi af SEO, men hvis du ser på ovenstående udregning hvor du får en pris på samme type trafik og du kender din værdi for besøgende på siden, kan du sammenligne disse tal.

De store fordele ved SEO og Linkbuilding er den vedvarende trafik du får på et givent keyword, og omkringliggende long-tail søgninger, som også vil give værdi til forretningen.

Kort og godt vil SEO oftest kunne betale sig, medmindre du er på et marked med masser søgninger og meget lav CPC på AdWords.

Note: Der er mange ubekendte i udregningen af alternativ omkostningen til Linkbuilding, f.eks. kvaliteten af AdWords trafik vs. organisk trafik, CTR kan variere, Linkbuilding vil have værdi på mere end et søgeord, men dette giver alligevel et ganske godt indblik i prisen af SEO og Linkbuilding.

Prøv selv at lave regnestykket for dine søgeord, og se om Linkbuilding vil have værdi for dig.

Du skal bare lige huske:

En placering i det organiske resultat, ikke udelukker at du også får besøgende fra AdWords på selvsamme søgeord. Det vil kun give dig en større fordel, og et højere samlet CTR.

Hvor lang tid vil det tage for Linkbuilding at forbedre dine placeringer i Google?

Det kan tage lang tid før din Linkbuilding kommer til at have en reel og synlig effekt på placeringerne I Google. Det afhænger især af:

  • Din nuværende linkprofil og styrken af dit domæne
  • De typer af links du bygger (kommer de fra autoritære sider der crawles af Google ugentligt)
  • Den generelle konkurrence i din branche
  • Hvor konkurrencedygtigt dit søgeord er
  • Dine konkurrenters Linkbuilding-aktivitet

Alle disse faktorer har indvirkning på resultatet af din Linkbuilding og derfor også en stor betydning på hvornår du vil se resultater.

Det kan tage alt lige fra et par dage til flere måneder, før du begynder at se forandringer.

Oftest vil du dog så småt begynde at se enkelte resultater på long-tail søgeord tidligt i processen.

Afslutning

Er du klar til at starte en fantastisk og vild succesfuld Linkbuilding-kampagne? Måske har du allerede fået et par gode ideer til hvordan du kan lave de fedeste ideer?

Hvis det er tilfældet, så vil jeg sindssygt gerne have din feedback. Skriv en kommentar i bunden hvis du kunne bruge min guide, eksempler eller nogen af mine templates.

Hvis du kender nogen der kunne bruge guiden til at forbedre deres Linkbuilding, så må du også meget gerne dele indlægget eller linke til det fra din egen blog.